torsdag 13. august 2015

13.08.15. Kalknebba (1644) og Litlkalkinn (1389), Sunndal.

Hadde planlagt for noen dager siden at jeg torsdag skulle ta turen til Sunndalsøra for å kjøpe meg en ny dress! Det ble både ny dress og fjelltur i det fine været vi hadde i dag. Kalkinn (også benevnt Kalken, Kalkjin) er et stort fjellmassiv ved Sunndalsøra. Storkalkinn (1880) kan gås nede fra Sunndalen -en høydeforskjell på hele 1850 meter. Kalknebba (1644) er en selvstendig topp i samme fjellmassiv. Kalknebba har en fantastisk -og ikke minst luftig- utsikt oppe på toppen, men på kart er toppen navnløs og publikasjoner ellers er det lite av. Vel, vel... Kalknebba er iallfall en tur som kan anbefales, og det kan være naturlig å gå på Kalknebba i forbindelse med tur på Litlkalkinn (1389). Litlkalkinn byr på utsikt i fugleperspektiv over Sunndalsøra. Fjellet kan betraktes nede fra Sunndalsøra, og er derfor en del av Kalkinn-massivet som er mer kjent.


På toppen av Kalknebba. Sunndalsfjorden i bakgrunnen. Utsikt ut til kysten av Nordmøre.

Jeg brukte en del tid i dag på å finne fram til riktig startsted for turen. Jeg hadde det for såvidt ganske klart for meg. Hadde ved to tidligere anledninger benyttet stien som går fra Mele og opp i Hareimdalen. Problemet er at det ikke er tydelig skilting ved veien, og at det er flere private eiendommer kloss ved veien der stien starter. Etter et par runder att og fram langs bygdeveien uten å finne startstedet for stien, måtte jeg tilslutt finne fram en håndholdt GPS. Fant så riktig startsted og parkeringsplass på nedsiden av veien.


Inntegnet startsted (parkering). Bilde tatt fra stien mot Litlkalkinn. Det er en godt opparbeidet sti på høyre side av Hareima (når man går oppover). Når man kommer opp i Hareimdalen, kommer man til ruinen av det som var ei vakt-bu under andre verdenskrig. Her er det satt opp en bokkasse -det er en populær trimtur hit!


Nederst i lia må denne elva krysses. I dag bød det ikke på problemer å krysse elva tørrskodd.

Stien videre mot Litlkalkinn manglet tydelig skilting, men ved å rekapitulere forrige tur husket jeg etter hvert at stien starter i bakkant av ruinen.


På begynnelsen av stien. Den krysser et parti av ura før den fortsetter langs det vegeterte partiet lenger opp.


                              I et parti går stien i sidebratt terreng. Utsikten er upåklagelig!


                                             Den fascinerende Trolla-eggen sett fra stien.

     
                                                Oversiktsbilde i retning Vinnu-massivet.


Etter hvert kommer man til et terreng der steinura dominerer. Kalknebba oppe til venstre -Litlkalkinn til høyre.


I nord-vestlig retning på Kalkinn står denne formasjonen, en sekundær-topp som jeg antar er sjeldent besøkt.


                  Utsikt fra Kalknebba mot hovedtoppen og andre høye topper i samme område.


Ut mot kanten av Litldalen, med Langrabbpiken til høyre. (Den med den massive fjellveggen).


Luftig utsikt ut mot Litldalen! Hårstadnebba til høyre. Hårstadnebba er kjent for storveggklatring, og på 2000-tallet også base-hopping. Dessverre har det vært tragiske dødsulykker i veggen i forbindelse med base-hopping.


                                                Luftig utsikt ned mot Hårstad i Litldalen.


                  På sørenden av Kalknebba. Utsikt oppover Litldalen. Hårstadnebba midt i mot.


                                          Hårstadnebba -mørk og mektig i mot-lys fra sola.


Fortoppen 1569 på Kalkinn har en skarp profil opp fra Hårstad. Skarvdalen kalles partiet nedenunder Kalknebba.


                                          Utsikt mot fortoppen 1569 og ut Sunndalsfjorden.


I nordenden på Kalknebba oppdaget jeg denne kløfta med et stort hull tvers igjennom!

  
God panoramautsikt fra toppen i dag -så blant annet Snøhetta tydelig. Dessuten mener jeg at jeg så topper i Jotunheimen, Breheimen og Reinheimen/ Tafjordfjella.


                                                           Fjellrekke i vestlig retning.

I det jeg er i ferd med å pakke sekken og returnere fra toppen, får jeg til min overraskelse se to damer komme i fint driv mot toppen. De tror i utgangspunktet at de er kommet opp på Hårstadnebba, men når jeg forteller at det er Kalknebba de er på -og vi konstaterer at denne toppen er enda høyere og med like spektakulær utsikt -er damene mer enn godt tilfreds. Jeg bistår med noen mobilkamerabilder, før jeg returnerer med kurs for Litlkalkinn.


                                               Utsikt fra Litlkalkinn ned mot Sunndalsøra.


                                            Sunndalsøra. Driva renner gjennom tettstedet.


                                                  Sunndalsøra i herlig fugleperspektiv!


Hjørnesteinsbedriften Hydro Aluminium. Merk oppe til høyre tunnelinnslaget for den ett år gamle og 8 kilometer lange tunnelen forbi Oppdølstranda.


                           Grøvelnebba og Hovsnebba er to prektige topper ved Sunndalsøra.


                             Langrabbpiken og Kalknebba sett gjennom mot-lys fra Litlkalkinn.


                                     Utsikt innover Sunndalen fra stien, fotografert på returen.


I det siste partiet ned til veien går man langs innmark. Her dyrkes poteter. Potetdyrking har de senere årene blitt en viktig geskjeft innen landbruket i Sunndalen.

PS! Brukte omkring sju timer på dagens tur. Jeg brukte nokså lang tid underveis til å fotografere.




                      

1 kommentar:

  1. Fantastiska bilder och fin text. Bra jobbat och fortsatt god tur videre (oppover)!

    //Magnus

    SvarSlett