søndag 18. mai 2014

18.05.14. Børa -spektakulært utsiktspunkt ved Eikesdalsvatnet

Denne helga har nasjonalismen stått sterkt! 17. mai og 200 års-jubileum for grunnloven. Fint vår-vær gav en fin ramme for feiringen på våre trakter. Selv valgte jeg å feire på min egen måte -ved å dra på tur til et av de fineste områdene som jeg vet om, nemlig Eikesdalen. Eikesdalen er ei lita bygd i Nesset (del av Molde kommune fra 1.1. 2020). Det er helårsvei til Eikesdalen langs Eikesdalsvatnet. Eikesdalsvatnet ligger 22 meter over havet og er omgitt av stupbratte fjell på begge sider. Den høyeste av toppene er over 1800 meter over havet.

Jeg hadde planlagt skitur til Kleneggen (1964) på søndag, men underveis ombestemte jeg meg! Fikk lyst til å besøke "nytt terreng". Tanken var å gå ut mot Eikesdalen for å få utsikt ned i bygda og utover Eikesdalsvatnet.

Natt til 18. mai lå jeg i telt ved Litlevatnet i Eikesdalen. Hadde benyttet teltplassen ved en tidligere anledning.
 
                                             Idyllisk teltplass ved Litlevatnet.


                                           Utsikt innover Litlevatnet fra teltleiren.


Starten på fjellovergangen -Aursjøveien- på Finnset. Valgte å parkere bilen her. Fjellovergangen åpner 1. juni stod det på skiltet. Bommen sto åpen, men veien er utsatt for å få skader så tidlig i sesongen -så jeg fant det tryggest å ta beina fatt!


                                 Det går en god, merket sti opp lia. Kortere enn å følge veien!


   Lite snø gav mye bæring av ski. Her er elva som renner ned Gravdalen passert.



Voldsom snøsmelting -rennende vann over alt! Til venstre i bakgrunnen ses Kleneggen (søndagens opprinnelig planlagte tur-mål). Til høyre ses Bruabottmillo (1837).


Flott utsikt til Eikesdal og Eikesdalsvatnet fra et framspring på Middagshaugen (Ca. 1300 m.o.h.).


Fra Middagshaugen. I venstre bildekant ses Børa -det neste framspringet som jeg besøkte på turen.


                    Mitt eget skispor -på vei til Børa. Kleneggen og Bruabottmillo i bakgrunnen.


                    Villrein på Børtela. I bakgrunnen ses Slotthøa på andre siden av Eikesdalen.


                   På framspring på Børa -særdeles luftig og flott utsikt mot Eikesdalen herfra!


                                Fra Børa. 1200 luftige høydemeter til dalbunnen i Eikesdalen!


                               Utsikt vestover fra Børa -retning Grønbotten og Mardalsbotn.


Børa (framspring) i forgrunnen. Så i rekkefølge (venstre side av vannet): Geitsida (1173), Evelsfonnhøa (1519), Rangåtinden (1598), Hauduken (1734), Breifonntinden/ Hoemtinden (1736) og Sjøvdøla (1719).


På returen valgte jeg å benytte anleggsveien (ses som en tydelig "strek" omtrent midt i bildet) et stykke.

PS! Turen varte i 11 timer, men tempoet var stort sett rolig og jeg tok meg god tid på de to fine utsiktspunktene!

1 kommentar: